Suklaakakku



Aina ei tarvita syytä juhlaan. Joskus leipomisen syyksi riittää lupaus kakkunälkäiselle veljenpojalle (ja -tytölle).


Viime viikolla 4-vuotias veljenpoikani nimittäin sattui soittamaan minulle kesken kakun paistamisen. Puhelu sujui kutakuinkin näin:

Poika: ”Tuletko sinä tänään meille yökylään?”
Minä: ”Enhän minä tänään voi tulla, kun huomenna on työ- ja päiväkotipäivä”
Poika: ”No sitten sinä et voi tulla ikinä yökylään”
Minä: ”Etkö anna vaihtoehtoja?”
Poika: ”En”
…(hiljaisuus)…
Poika: ”No voitko sinä sitten tulla meillä käymään?”
Minä: ”En taida ehtiä kun laitan juuri kakun uuniin”
Poika: ”KAKUN?!”
Minä: ”Se ei valitettavasti ole teille”
Poika: ”Hö”
…(hiljaisuus)…
Minä: ”Entäs jos minä teen teille ensi viikolla kakun?”
Poika (ja taustalla tyttö): ”JOO!!”


Niinpä minun siis piti tehdä kakku. Kun kerran lupasin. Sainpahan samalla tilaisuuden kokeilla aivan uutta reseptiäkin.

Koristelu ei tällä kertaa mennyt aivan putkeen, sillä olin hieman liian kärsimätön valokuvien ottamisen kanssa, enkä antanut suklaareunuksen jähmettyä tarpeeksi ennen suojapaperin irroittamista. Tästä syystä reunus nuupahti, mutta onneksi tämä olikin vain omalle perheelle tarjottava harjoituskappale.

Suklaakakun ohjetta varten vertailin ja yhdistelin muutamaa eri (amerikkalaista) suklaakakkuohjetta, ja tällaisen sain aikaan:


SUKLAAKAKKU:


kakkupohja (ø18cm):
2,4 dl   sokeria
2 dl   vehnäjauhoja
1 tl   leivinjauhetta
0,75 tl   ruokasoodaa
0,5 dl   tummaa kaakaojauhetta
1 tl   vaniljasokeria
0,5 tl   suolaa
1   kananmuna
1,2 dl   maitoa
0,6 dl   ruokaöljyä
0,5 tl   pikakahvia
1,2 dl   kiehuvan kuumaa vettä


Sekoita kakkupohjan kuivat aineet keskenään. Lisää kananmuna, maito ja ruokaöljy ja vatkaa sekaisin. Liuota pikakahvi kiehuvaan veteen ja lisää taikinaan. (Taikina jäi todella löysäksi, ja yritti jopa valua hieman irtopohjavuoan reunan välistä pois, muttei onneksi kuitenkaan ehtinyt)

Kaada taikina leivitettyyn kakkuvuokaan, ja paista 175°C uunissa noin 30-40 minuuttia, kunnes kakkuun pistettyyn grillitikkuun tms. ei enää tartu taikinaa. Anna jäähtyä.

Täyte/Kuorrute:
200 g   maitosuklaata
150 g   margariinia
1 dl   tomusokeria
3 rkl   tummaa kaakaojauhetta
3 rkl   kiehuvan kuumaa vettä
200 g   mascarponea tai tuorejuustoa


Täytettä varten sulata suklaa ja anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi. Vatkaa tomusokeri sekä huoneenlämpöinen margariini vaahdoksi. Yhdistä kaakaojauhe kiehuvaan veteen, sekoita tasaiseksi ja anna jäähtyä. Lisää jäähtynyt sula suklaa margariinin ja tomusokerin joukkoon. Sekoita vielä kaakaojauheseos mascarponen tai tuorejuuston kanssa tasaiseksi ja lisää täytteeseen. Sekoita täyte tasaiseksi.

Leikkaa kakkupohja kahdeksi tai kolmeksi levyksi, ja levitä levyjen väliin täytettä. Levitä lopputäyte kakun päälle ja koristele halutessasi suklaalla tai esimerkiksi tuoreilla marjoilla. Anna seistä jääkaapissa muutama tunti ennen tarjoilua.